Najnowszy post

XXIII Targi rolno-ogrodnicze w Przygodzicach [ZAPOWIEDŹ]

28 kwietnia w Przygodzicach ruszają 23. Targi rolno-ogrodnicze. Będzie to okazja do zakupu artykułów szkółkarskich, sadowniczych i ogrodniczych, a także maszyn i urządzeń do produkcji rolno-ogrodniczej, sprzętu i wyposażenia gospodarstw i ogrodów. Od lat kiermasz promuje rodzimych producentów z różnych branż, a także instytucje i organizacje rolnicze, wreszcie lokalne grupy, które podejmują inicjatywy w społecznościach wiejskich.

Zespół Pieśni i Tańca Przygodzice wspomina wyjazd na Europeade 2017

Wrzawa szkolnych korytarzy jeszcze na dobre nie przycichała, a już 22 lipca członkowie Zespółu Pieśni i Tańca „Przygodzice” wyruszyli w daleką podróż ze swoim bogatym repertuarem na największy festiwal twórczości ludowej w Europie „Europeade” do Finlandii. Był to drugi, po Szwecji wyjazd zespołu na ten festiwal. Oto wspomnienia członków ZPiT oraz impresje po powrocie z Turku, gdzie odbywał się ten kulturalny event. Tekst wzbogacony jest bogatą fotorelacją. Pełen album z wyjazdu dostępny jest na końcu posta.

Wyruszyliśmy o godz. 8 rano w 35 osobowej grupie pięknym i luksusowym autokarem podstawionym przez Centrum Turystyki OSKAR, które było naszym przewoźnikiem. Pierwszym przystankiem na trasie był urokliwy Gościniec Sumowo, gdzie odbyły się warsztaty taneczne przygotowujące nas do występów na festiwalu. W niedzielę 23 lipca przemieściliśmy się do stolicy Litwy, czyli Wilna, gdzie zwiedziliśmy wiele wspaniałych i cennych zabytków. Byliśmy na cmentarzu na Rossie, gdzie złożyliśmy kwiaty na grobie matki Józefa Piłsudskiego i jego serca. Po złożeniu kwiatów odśpiewaliśmy hymn Polski. Kolejną wiązankę kwiatów złożyliśmy pod pomnikiem Adama Mickiewicza. Wielkim przeżyciem dla nas wszystkich było uczestnictwo w polskiej mszy, w kościele św. Teresy, obok obrazu Matki Boskiej Ostrobramskiej. Ta jednodniowa wycieczka po Wilnie – to ogrom wiedzy z historii, sztuki, możliwość oddania hołdu zasłużonym Polakom, poznanie wielu legend i tradycji. Następnie udaliśmy się do pobliskiego i otoczonymi jeziorami miasta Troki, którego widok zapierał dech w piersiach. Wieczorem spożyliśmy lokalną obiadokolację w Jaworyszkach, które było miejscem naszego noclegu. Naszą przewodniczką po Wilnie i okolicach była niezastąpiona i wspaniała Pani Mirosława.

Kolejny dzień to podróż do stolicy Łotwy – Rygi. Po obiedzie zwiedziliśmy to piękne miasto, a szczególnie urokliwą starówkę. W godzinach popołudniowych przyjechaliśmy do Tallina – stolicy Estonii, tam zjedliśmy obiadokolację i zakwaterowaliśmy się w hotelu o wysokim standardzie. Tam po długiej podróży skorzystaliśmy z hotelowego basenu. Kolejny dzień to zwiedzanie Tallina z naszą przewodniczką Panią Olgą.  Po wielu wrażeniach wyniesionych ze zwiedzania tego miasta udaliśmy się na odprawę promową do Helsinek w Finlandii. Podróż wielopiętrowym okazałym promem, była dużym przeżyciem dla nas wszystkich.

Następnie z Helsinek przemieściliśmy się do Turku – miejsca największego festiwalu „Europeade”. Nasz pobyt w tym mieście (dawnej stolicy Finlandii) trwał 4 dni, gdzie wypoczywaliśmy, zwiedzaliśmy oraz występowaliśmy, m.in. podczas uroczystej ceremonii otwarcia wśród sześciu tysięcy tancerzy z całej Europy. Ten występ transmitowany na żywo był dla nas wielkim przeżyciem, również dzięki temu, że w polskich domach oglądali go nasi rodzice. Stres był ogromny, ponieważ mieliśmy pełną świadomość, że nasz zespół reprezentował Polskę! Następne dwa dni, to występy zespołu na specjalnie przygotowanych scenach dla mieszkańców Finlandii i turystów z całego Świata. Nasze wspaniałe stroje, piękne dziewczyny, przystojni chłopcy i duże umiejętności powodowały, że licznie zgromadzona publiczność nagradzała każdy nasz występ gromkimi brawami i owacjami. Kulminacyjnym punktem festiwalu była parada, w której uczestniczyliśmy razem z pozostałymi 187 grupami z całej Europy!

Delegacja naszej grupy została również przyjęta przez miejscowego burmistrza i członków Rady Miejskiej na pięknym jachcie.  Podczas pobytu nawiązywaliśmy nowe kontakty oraz dzieliliśmy się swoimi doświadczeniami, aż przyszedł czas na pakowanie, ponieważ ostatniego dnia wcześnie rano wracaliśmy już w odwrotnym kierunku przemierzając ponownie Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, a potem Polskę z przystankiem w Sumowie na Podlasiu, gdzie odpoczęliśmy u podnóża jeziora Dmitrowo.

Po wypoczynku i obiedzie wyruszyliśmy w drogę powrotną do Przygodzic. Ten wyjazd to spełnienie naszych marzeń, nagroda za całoroczną pracę i występy oraz mobilizacja do dalszej i nie łatwej pracy. Przed nami bowiem, już wkrótce bardzo ważne występy w Rogalinku, Perzowie, Szczytnikach, Gnieźnie i Wysocku Małym.

Doceniając wysiłek włożony w działalność zespołu pragniemy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania nam tak wspaniałego wyjazdu. Szczególnie dziękujemy: Wójtowi Gminy Przygodzice – Krzysztofowi Rasiakowi, Dyrektorowi Gminnego Ośrodka Kultury – Robertowi Kaczmarkowi, kierownikowi zespołu – Zygmuntowi Paszkowskiemu i naszym opiekunom Pani Żanecie Surdyk i Panu Michałowi Bartosikowi, którzy już poczynają starania abyśmy za rok zaprezentowali się w dalekiej Portugalii.

Wyjazd został sfinansowany ze środków własnych zespołu, Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Kultury w Przygodzicach, Rady Sołeckiej, lokalnych organizacji i naszych rodziców.

Członkowie Zespołu Pieśni i Tańca „Przygodzice”